مزایای کاربرد پی ال سی

مزایای کاربرد پی ال سی

PLC عبارت از یک کنترل کننده منطقی است که می‌توان منطق کنترل را توسط برنامه برای آن تعریف نمود و در صورت نیاز، به راحتی آن را تغییر داد.
وظیفه‌ی PLC قبلاً بر عهده مدارهای فرمان رله‌ای بود که استفاده از آنها در محیط های صنعتی جدید منسوخ گردیده است.

اولین اشکالی که در این مدارها ظاهر می شود آن است که با افزایش تعداد رله‌ها حجم و وزن مدار فرمان، بسیار بزرگ شده، همچنین موجب افزایش قیمت آن می‌گردد.

برای رفع این اشکال، مدارهای فرمان الکترونیکی ساخته شدند ولی با وجود این، هنگامی که تغییری بر روند یا عملکرد ماشین صورت می‌گیرد.

مثلاً در یک دستگاه پرس، ابعاد، وزن، سختی و زمان قرار گرفتن قطعه زیر  بازوی پرس تغییر می‌کند، لازم است تغییرات بسیاری در سخت افزار سیستم کنترل داده شود.

به عبارت دیگر اتصالات و عناصر مدار فرمان باید تغییر کند.

با استفاده از PLC تغییر در روند تولید یا عملکرد ماشین به آسانی صورت می‌پذیرد، زیرا دیگر لازم نیست سیم‌کشی ها (Wiring) و سخت افزار سیستم کنترل تغییر کند و تنها کافی است چند سطر برنامه نوشت و به PLC ارسال کرد تا کنترل مورد نظر تحقق یابد.
برای توجه بیشتر به تفاوت‌ها و اهمیت PLC نسبت به مدارات فرمان رله‌ای برای کنترل سرعت و گشتاور در این نوع موتورها مزایای مهم PLC را نسبت به مدارات یاد شده بر می‌شماریم.

9 مورد از مزایای کاربرد پی ال سی : 

  1. استفاده از PLC موجب کاهش حجم تابلوی فرمان می‌گردد.
  2. استفاده از PLC مخصوصاً در فرآیندهای عظیم موجب صرفه جويی قابل توجه‌ای در هزینه، لوازم و قطعات می‌گردد.
  3. PLC ها استهلاک مکانیکی ندارند، بنابرین علاوه بر عمر بیشتر، نیازی به تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای نخواهند داشت.
  4. PLC ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.مزایای کاربرد پی ال سی
  5. PLC ها برخلاف مدارات رله کنتاکتوری ، نویزهای الکتریکی و صوتی ایجاد نمی کنند.
  6. استفاده از یک PLC منحصر به پروسه و فرآیند خاصی نیست و با تغییر برنامه می توان به آسانی از آن برای کنترل پروسه‌های دیگر استفاده نمود.
  7. طراحی و اجرای مدارهای کنترل و فرمان با استفاده از PLC ها بسیار سریع و آسان است .
  8. برای عیب یابی مدارات فرمان الکترو مکانیکی ، الگوریتم و منطق خاصی را نمی توان پیشنهاد نمود. این امر بیشتر تجربی بوده، بستگی به سابقه آشنایی فرد تعمیرکار با سیستم دارد. در صورتی که عیب یابی در مدارات فرمان کنترل شده توسط PLC به آسانی و با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
  9. PLC ها می‌توانند با استفاده از برنامه های مخصوص، وجود نقص و اشکال در پروسه تحت کنترل را به سرعت تعیین و اعلام نمایند.

جهت کسب مشاوره می‌توانید با گروه اتوماسیون صنعتی به مدیریت رضا اقبالی تماس بگیرید.

فروشگاه
اتوماسیون صنعتی تسلا
جولای 30, 2021